Listing 1 - 10 of 31 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Museums Pädagogiek : Museum der Sinne ; Bedeutung und Didaktik des originalen Objekts im Museum
Authors: --- --- ---
ISBN: 3891690606 Year: 1990 Publisher: Hannover Sprengel Museum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
10 jaar onderzoek cultuureducatie en cultuurparticipatie : terugblik op 10 jaar Nederlands en Vlaams onderzoek én een agenda voor onderzoek
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789069971568 9069971569 Year: 2016 Publisher: Utrecht Landelijk Kennisinstituut Curtuureducatie en Amateurkunst

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Overzicht van wetenschappelijk onderzoek naar cultuureducatie en cultuurparticipatie in Nederland en Vlaanderen.


Book
Autismevriendelijk museum : het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme
Authors: ---
ISBN: 9782509030429 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen met autisme ondervinden vaak nog moeilijkheden om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving. Om hieraan tegemoet te komen lanceerde de Vlaamse Regering begin 2017 een Autismeplan dat als één van de hoofddoelstellingen het verhogen van de participatiekansen voor mensen met autisme heeft.Ook de cultureel-erfgoedsector kan mee bouwen aan een voor personen met autisme toegankelijke samenleving. Om hen hierbij te helpen schreven Bart De Nil en Liesa Rutsaert een boek vol tips & tricks voor het creëren van een toegankelijk museumbezoek voor kinderen en jongeren met autisme.De auteurs haalden hun mosterd bij heel wat goede praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland én een pilootproject waarbij het museum Huis van Alijn in Gent haar museumrondleiding aanpaste voor een autiklas uit het Buitengewoon Onderwijs. Datzelfde museum maakte van een volledige vernieuwing van haar opstelling gebruik om een museumbezoek, zowel voor, tijdens als erna, autismevriendelijk te maken.Naast een beschrijving van deze inspirerende praktijkvoorbeelden zorgden de auteurs ook voor een checklist voor cultureel-erfgoedinstellingen die hun gebouw en werking autismevriendelijke willen maken.


Book
Door kunst onderwezen willen worden
Authors: ---
ISBN: 9789491444388 9491444387 Year: 2017 Publisher: Arnhem Amsterdam ArtEZ Press Distributie Idea Books

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gert Biesta presenteert in dit boek een nieuwe benadering van hedendaagse kunsteducatie door te laten zien welke unieke mogelijkheden de kunsten bieden om in dialoog te zijn met de omringende wereld. Deze benadering gaat uit van onderwijzen als een proces van tonen, waarbij de docent aan de leerling laat zien wat er in de wereld goed, belangrijk of betekenisvol kan zijn om aandacht aan te besteden. Aan de hand van de 'Aktion' uit 1965 van Joseph Beuys, 'Hoe men afbeeldingen uitlegt aan een dode haas', waarvan veel afbeeldingen in dit boek zijn opgenomen, maakt Biest duidelijk hoe dit proces werkt.

Museum studies
Author:
ISSN: 00693235 ISBN: 0865592020 Publisher: Chicago, Ill.


Book
The spirit of the Bauhaus
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9780500021804 0500021805 Year: 2018 Publisher: New York, NY : Thames & Hudson,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kunstogen : samen met kinderen beeldende kunst beleven
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789082765915 9082765918 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Rasa

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een publicatie om kinderen en jongeren op een nieuwe manier in contact te brengen met kunst via reizende tentoonstellingen.


Periodical
Dada : kunsttijdschrift voor kinderen van 6 tot 106
Author:
ISSN: 13826034 ISBN: 9059300092 Year: 1994 Volume: Dada: kunsttijdschrift voor ki Publisher: Eindhoven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bevat om.: Bruegel (nr. 87), Turner (nr. 86), Bosch (nr. 89), de Griekse en Romeinse Oudheid (nr. 84), de Prehistorie (nr. 85), van Disney tot Pixar (nr. 83), Gauguin (nr. 91), het Pointillisme (nr. 90), Velázquez (nr. 88), Caravaggio (nr. 81), Van Gogh (nr. 80), Monet (nr. 79), Leonardo Da Vinci (nr. 78), Cézanne (nr. 76).

Keywords

kunstfilosofie --- kunstgeschiedenis --- kunstopvoeding --- kunst op school --- art [fine art] --- kunst --- Art --- Kunst --- Périodiques --- Tijdschriften --- onderwijs --- beeldopvoeding --- lager onderwijs --- secundair onderwijs --- Rubriek serials: kunst en cultuur --- tijdschriften lerarenopleiding --- kunsteducatie --- 477 --- 700.2 --- Beeldopvoeding --- Haute couture --- Kinderen --- Kinetische kunst --- Kleding --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Kunstzinnige vorming --- Mode --- Stad --- Stof --- Textiel --- 477.6 --- Bomen --- Brood --- China --- Cobra (kunstbeweging) --- Cultuurverschillen --- Dadaïsme --- Egypte --- Engelen --- Fauvisme --- Fotografie --- Gauguin, Paul --- Kleuren --- Kunstenaars --- Landschappen --- Licht --- Maskers --- Matisse, Henri --- Millennium --- Mythologie --- Oceanië --- Picasso, Pablo --- Post --- Prehistorie --- Religieuze kunst --- Rembrandt --- Van Gogh, Vincent --- Verdraagzaamheid --- Vermeer, Johannes --- Zon --- 486.3 --- Beeldopvoeding (Plastische opvoeding) --- Didacktiek --- Jeugdtijdschriften --- Plastische opvoeding --- beeldvorming --- tijdschrift --- tijdschriften SAW --- muzische vorming --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Tijdschriften en seriewerken - Verzamelde opstellen --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: sportkleding) --- Tekenen / Beeldopvoeding --- Beeldende expressie --- Kunst : tijdschriften --- Periodicals --- Kunsteducatie --- Kunsteducatie. --- jeugd --- tijdschriften lerarenopleiding muvo en beweging --- Kunst : tijdschriften en overige seriële publicaties --- tijdschriften --- art [discipline]


Book
Kunstöffner Kunsthaus Zürich
Authors: ---
ISBN: 3906574385 3716514632 9783906574387 9783716514634 Year: 2006 Publisher: Zürich Bern Kunsthaus Zürich Benteli Verlag

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beuys, Joseph ; Cézanne, Paul ; Gertsch, Franz ; Giacometti, Alberto ; van Gogh, Vincent ; Hodler, Ferdinand ; Kandinsky, Wassily ; Miro, Joan ; Mondriaan, Piet ; Monet, Claude ; Munch, Edvard ; Penck, A.R. ; Picabia, Francis ; Picasso, Pablo ; Ryman, Robert ; Segantini, Giovanni ; Twombly, Cy ; Warhol, Andy


Book
Kunsteducatieve vormingsprocessen : op basis van een casestudy van het programma "Muzische Klassen" van de kunsteducatieve organisatie "De Veerman"
Author:
ISBN: 9789044121247 Year: 2007 Volume: 2 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt.

Listing 1 - 10 of 31 << page
of 4
>>
Sort by